گُرمانی، یا شاگرد شدن نزد استاد موسیقی،رسم پسندیدۀ نگهداشتنی
هـ. دوست هـ. دوست

هنوز عنعنه های کهن فرهنگی حتا در زندگی غربت نیز رعایت می گردد وپاسداری می شود، چنانیکه ما درهمین روزان شاهد مراسم گرمانی در منزل یکی از همدیاران ما در شهر ستاکهلم سویدن بودیم.  

گرمانی مراسم رسمیت یافتن برقراری پیوند شاگرد واستاد درموسیقیست. شاگرد دریک روز معین درحضور چند تن شیرینی دربرابر استاد می گذارد واستاد نیز تار تابیدۀ خامی را بربند دستش می بندد. این تار که به تلفظهای مختلف پاندره نامیده می شود، نشانۀ چنان پیوندیست که بین استاد وشاگرد بوده و هرگز گسست پذیر نیست.  

طبق معمول پس از ادای مراسم همه شاگردان حاضر در محفل وهم شخص استاد آواز می خوانند که این آوازخوانی «مجرایی دهی» نام دارد و ازآن زمان شاگرد به نام همان استاد یاد می شود.

درمراسم گرمانی که در شهراستاکهلم داشتیم، دوتن از جوانان شوق مند موسیقی ضیاء رهین و سید مسعود جان نزد استاد غلام شبیرخان گُر ماندند، یعنی شاگردی آن استاد را برسمیت پذیرفتند.

دراین مراسم که شماری از دوستان و نزدیکان شاگردان وشماری علاقمندان موسیقی نیز حضور داشتند. مراسم چنان که معمول بوده اجراگردید و ساعتهای متوالی آوازخوانی «مجرایی دهی» نیز سامعه نواز حاضرین محفل بود. درختم ازجانب میزبان محفل تحفه یی هم به استاد غلام شبیرخان و محترم طلا محمد دُهلک نواز مشهور کشور پیشکش گردید.

استاد شبیرخان که از چند سال بدینسو درآلمان به سرمی برد، درآلمان وبسا شهرهای دیگر اروپایی به شهرت زیاد رسیده است وشاگردان زیادی درآوازخوانی پرورده است.

وی فرزند استاد حسین بخش خان گلو یکی از استادان موسیقی کلاسیک شرقی است که از شهرت به سزائی در منطقه برخوردار میباشد. وی تا کنون سفرهای متعدد درکشورهای اروپایی و امریکائی داشته و یکی از کلاسیک خوانهای صاحب آوازه به شمار می رود.

درآموزش موسیقی داشتن استادی معین که ازهر نگاه رشد شاگرد را تحت نظر داشته باشد و همیش وپیوسته برای آموزش راگ ها، طرز درست نواختن آلات موسیقی و بهبود آواز واجرای آهنگها مشوره های لازم بدهد، زیاد با اهمیت شناخته می شود.  

خوب است که شاگردانِ عرصۀ آوازخوانی این نکتۀ با اهمیت را فرونگذارند و به پرورش استعداد خویش با تعیین استادی که بتواند به ارتقای پایۀ آوازخوانی شان مددگار گردد، فعالانه اثربگذارند.

موفقیت این دو جوان برومند را در راهی که قدم گزاشته اند و در تمام امور زندگی خواهانیم.


June 9th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل هنری